Aby Warburg
Mnemosyne Atlas
Aby Warburg
Mnemosyne Atlas

englishitaliano
gialla

con letture di approfondimento with further readings

PERCORSO VII (Tavole 49, 50/51, 52)

Mantegna e l’Antico
Controllo, distanza e inversione del pathos

L’atto di resistenza rispetto a una resa incondizionata all’enfasi retorica del modello classico. Mantegna imbriglia il pathos mettendo in atto un distanziamento che infonde ai corpi la fisicità della materia bronzea e marmorea: per mezzo della prospettiva e della luce nei suoi dipinti qualsiasi elemento appare pietrificato. Anche la grisaille, affrancata e isolata, da motivo sullo sfondo conquista il primo piano. L’inversione stilistica che si registra in Mantegna ha un suo contrappunto nell’inversione energetica del pathos violento e feroce del trionfatore romano che viene rovesciato in una declinazione etica positiva (l’invenzione del tema della Giustizia di Traiano).

PATHWAY VII (Panels 49, 50/51, 52)

Mantegna and Antiquity
Control, distance and inversion of pathos

This section is about the act of resistance against the unconditional surrender to the rhetorical gradeur of the ancient model. Mantegna evokes pathos by creating a deliberate distrance, rendering the bodies with the phisicality of bronze and marble. His distinctive use of perspective and light further enhances this effect, making each element appear as it were petrified. Even the grisaille, elevated from its role as a mere background motif, takes centre stage. Mantegna’s stylistic reversal finds its counterpoint in the energetic inversion of the violent and cruel pathos of the Roman Triumph, which is reinterpreted with a positive ethical declination (as seen as in the invention of the theme of Trajan’s Justice).

La Rivista di Engramma
ISSN 1826-901X
Mnemosyne Atlas on line [2004, 2012] 2024
  • Atlas plates 1929: ©The Warburg Institute Archive
  • versione inglese: Elizabeth E. Thomson
  • progetto grafico: Daniele Savasta
  • Atlas plates 1929: ©The Warburg Institute Archive
  • english version: Elizabeth E. Thomson
  • graphic design: Daniele Savasta