PERCORSO XII (tavole 76, 77)
Engrammi: difesa, annientamento, apoteosi. La Madre, l’Angelo, la giocatrice di golf (stampe, francobolli)
Alcuni esempi di persistenza e forza rigenerativa delle preformazioni antiche – engrammi della memoria – ancora in ambito nord-europeo.
Nelle opere di Rubens e Delacroix, in stampe secentesche, francobolli, ritagli di giornale, trovano spazio Madri e Ninfe, desemantizzate o inconsapevolmente chiamate a prestare la loro figura al servizio del potere (il cocchio trionfale di Nettuno) o della pubblicità (la Nike), ma anche portatrici di un’originaria forza espressiva.
PATH XII (plates 76, 77)
Engrams: defence, annihilation, apotheosis. The Mother, the Angel, the golf player (prints, stamps)
Some examples of the persistence and regenerative force of the imprints from Antiquity – engrams of the Memory – still in a Northern European milieu.
In the works of Rubens and Delacroix in 17th Century prints, in stamps, in newspaper cuttings: the figures of Mothers and Nymphs find new, unexpected, spaces for re-emergence, even if de-semanticized, or unknowingly called to serve political power (the triumphal chariot of Neptune), or used in advertising (Nike), but, in whatever form, they are still charged with their original expressive energy.