Aby Warburg
Mnemosyne Atlas
Aby Warburg
Mnemosyne Atlas

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PERCORSO XI (tavole 70, 71, 72, 73, 74, 75)

Arte ufficiale e drammatizzazione del mito: il pathos barocco. Dalla scena del ratto al teatro anatomico (Rubens, Rembrandt)

Il mito antico (il ratto di Proserpina) e i gesti rituali arcaici (apoteosi, elevazione, divinazione, compianto) nell’età barocca, mettono in scena un linguaggio gestuale patetico.

Allo stile eloquente e didascalico del teatro barocco nordico e della celebrazione civile nell’art officiel si contrappone il linguaggio antiretorico dell’arte di Rembrandt: le scene mitiche e bibliche di rito sacrificale, che l’artista rappresenta in una luce interiorizzata, conducono da un lato alla contemplazione mistico-intellettuale, dall’altro alla speculazione scientifica.

PATH XI (plates 70, 71, 72, 73, 74, 75)

Official art and the dramatization of myths: Baroque pathos.
From the scene of abduction, to the Anatomy Lesson (Rubens, Rembrandt)

In Baroque art, ancient myths (such as the abduction of Proserpine) and archaic ritual practices (apotheosis, elevation, divination, mourning) are staged using emotional gestural language.

Rembrandt's anti-rhetorical style is in contrast to the eloquent and didactic style of the Northern baroque theatre and civil celebration of the art officiel. Mythical and biblical scenes and sacrificial rites, which Rembrandt represents in an interiorised way, can be connected with double-edged contemporary cultural demands: mystical and intellectual contemplation on the one hand, and scientific speculation on the other.

La Rivista di Engramma
ISSN 1826-901X
Mnemosyne Atlas on line [2004] 2012-
  • Atlas plates: ©The Warburg Institute Archive
  • versione inglese: elizabeth thomson
  • progetto grafico: daniele savasta
  • Atlas plates: ©The Warburg Institute Archive
  • english version: elizabeth thomson
  • graphic design: daniele savasta