Mnemosyne Atlas 57
L’Antico e la Riforma
Le copie di Dürer da Mantegna (Orfeo, Ercole, scene di ratto, Tarocchi) testimoniano la diffusione al Nord del linguaggio anticheggiante italiano, e con essa l’ingresso delle formule di pathos antiche nell’arte della Riforma. Il ‘pathos del vincitore’ è rappresentato ora nelle scene dell’Apocalisse e nel trionfo di Massimiliano I.
Antiquity and the Reformation
Dürer’s copies after Mantegna (Orpheus, Hercules, Rape scenes, Tarot cards) testify to the circulation of Italian antiquicizing language in Northern Europe, and with it the appearance of ancient formulae of emotion in the art of the Reformation. The ‘pathos of the victor’ is now applied to biblical scenes from the Apocalypse and to the triumph of the German Emperor Maximilian I.
Pathosformel bei Dürer. Mantegna. Kopien. Orpheus. Hercules. Frauenraub. Überreiten in der Apokalypse. Triumph.
Formula di pathos in Dürer. Mantegna. Copie. Orfeo. Ercole. Ratto delle donne. Travolgere cavalcando nell'Apocalisse. Trionfo.
Pathos formula in Dürer. Mantegna. Copies. Orpheus. Hercules. The rape of women. Horseback trampling at the Apocalypse.